כמה עובדות על OCD שכל אחד צריך לדעת

לעתים קרובות, אנשים זורקים את המילה “OCD” בלי לחשוב יותר מדי על המשמעות שמאחוריה, וישנם מי שיעידו על עצמם ש”יש להם OCD” בנוגע לארגון המזווה או סידור ארון הבגדים שלהם. כדאי לזכור שהשימוש במונח באופן זה יוצר זילות כלפי האנשים אשר נאבקים בהפרעה טורדנית-כפייתית אמיתית. במאמר זה, נפוצץ כמה מיתוסים ונגלה לכם כמה עובדות על הפרעת הנפש המכונה OCD.

OCD Hand Washing

מהי OCD? ראשי התיבות OCD הם קיצור של Obsessive-Compulsive Disorder (הפרעה טורדנית-כפייתית) – מחלת נפש קשה הפוגעת מדי שנה בכ-1 מכל 40 מבוגרים בארה”ב. כמחצית מן המקרים הללו מסווגים כחמורים. זו מחלה נפוצה יותר מצליאק, אך לרוע המזל, מרבית האנשים לא מצליחים להבין אותה. OCD היא הפרעה הקשורה לחרדה, והיא גורמת לאדם הסובל ממנה למחשבות והתנהגויות חוזרות ובלתי-נשלטות, שהאדם מרגיש שהוא חייב לחזור עליהן שוב ושוב. בשל חוסר ההבנה כלפי OCD, הסובלים ממנה נאלצים להתמודד גם עם סטיגמה אשר עשויה לפגוע בחיי היום-יום שלהם. לכן, חשוב להגביר את המודעות ל-OCD, למהות ההפרעה וגם למה שהיא אינה.

הנה כמה סממנים שאינם OCD:

OCD היא לא מאפיין אישיותי מוזר. רבים יכולים להיות אובססיביים או טורדניים פה ושם, אך לסובלים מ-OCD יש הפרעה בה הם אינם מסוגלים לשלוט. המוח שלהם פועל באופן שונה מאשר אצל אנשים אחרים, וה-OCD משפיעה על הדרך בה הם פועלים וחושבים. הסובלים מהפרעה טורדנית-כפייתית אינם חסרי כוח רצון, ולכן זה לא יעזור להם אם נציע שהם פשוט יפסיקו לעשות ולחשוב את מה שהם עושים וחושבים. לא ניתן לטפל במחלה כרונית באמצעות הרגעה, והסובלים מ-OCD שאינם מטופלים חווים קושי חמור בהתמודדות עם המחלה שלהם. אפילו כשהם כבר מקבלים טיפול, הסובלים מהפרעה זו ייאלצו להתמודד איתה למשך שארית חייהם.

OCD אינה תגובת-יתר לדחק. מצבים מלחיצים עשויים להחמיר את תסמיני ה-OCD, אך הם אינם גורמים להתפתחות ההפרעה. הסובלים מ-OCD חווים חרדות קשות, לעתים ברמה שפוגעת בתפקוד היומיומי שלהם. על-מנת להתגבר על החרדה, הסובלים מ-OCD משתמשים בפעולות טורדניות (קומפולסיות) – פעולות או התנהגויות מסוימות שנחוצות, לדעתם, כדי להפחית את החרדה. אי אפשר לשכנע אדם עם OCD לוותר על הפעולות הטורדניות הללו, מכיוון שהן אינן מבוססות מראש על הגיון – הן בסך-הכל דרך לנסות ולהקל על החרדה המכבידה עליהם.

לא מדובר רק על נטייה מוגזמת לסדר וניקיון. אמנם, יש בציבור סטריאוטיפ מסוים כלפי חולי OCD הסובלים מפוביה מחיידקים ורוחצים ידיים באופן אובססיבי, או לחלופין, אנשים המנקים ומסדרים בהגזמה את ביתם. אם כי התנהגויות אלה הן רק סוג אחד מני תסמיני OCD רבים. הגורמים ל-OCD עשויים לכלול מגוון פחדים, כולל הפחד מאובדן שליטה, מפגיעה באחרים או מחטאים. הסובלים מ-OCD עשויים לפחד ממספרים מסוימים, מילים או צבעים, או שהם יפחדו מלהפוך למטרידי מין. ועם מגוון כה רחב של אובססיות, הגיוני שיגיע מגוון רחב דומה של פעולות טורדניות – ביניהן בדיקת דברים כמו מנעולים על הדלתות או המפסק של התנור, חזרה על אותה פעולה שוב ושוב, או ספירות – כלומר, ביצוע פעולה מסוימת מספר פעמים, או ספירת פריטים עד להגעה למספר מסוים. בין פעולות טורדניות נוספות ניתן למנות רחיצת ידיים, תפילה, אגרנות כפייתית, תיפוף או נגיעה בחפצים. מה שהיא לא תהיה, ההתנהגות הטורדנית אינה דבר מהנה – זו רק דרך להפחית את החרדה ולחוש בטחון.

OCD אינה ברורה לעין כל הזמן. אתם אפילו עשויים להכיר אדם עם OCD מבלי לדעת זאת. לעתים קרובות, הסובלים מ-OCD מחביאים או מדחיקים את התסמינים שלהם, ואם יקבלו טיפול נאות – הם עשויים להצליח לשמור אותם עמוק בפנים. בנוסף, ישנם אנשים הסובלים מ-OCD שאינם מציגים התנהגויות טורדניות הנראות לעין. ישנו תת-סוג של OCD הקרוי Pure-O, או OCD מחשבתית בלבד, וההתנהגויות הטורדניות שבה מתרחשות אך ורק בראשו של הסובל ממנה. לעתים, הסובלים מ-OCD אינם מבינים ממה הם סובלים, מכיוון שאין להם תסמינים התואמים את הידע שלהם לגבי המחלה. ולמרות שהם אינם מתנהגים באופן טורדני, הם נאבקים במחשבות, דימויים ודחפים חוזרים ונשנים, מציקים, חודרניים ולא-רצויים, הממוקדים לעתים קרובות במיניות, דת או אלימות. בנוסף, הם עשויים אף להתמקד בסימטריה או זיהום. למרות שהם אינם מראים זאת כלפי חוץ, אובססיות אלה יגרמו לחרדה רבה ומצוקה.

ניתן לטפל בהצלחה באנשים הסובלים מ-OCD כך שהם ימשיכו לחיות חיים מלאים ופרודוקטיביים. כ-70% מן הסובלים מ-OCD יחוו שיפור במצבם בעקבות טיפול פסיכולוגי כגון CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי), טיפול תרופתי או שילוב בין השניים. עבור אותם אנשים שאינם מגיבים היטב לטיפול פסיכולוגי או לתרופות, הוכח כי טיפול בגרייה מוחית מגנטית – TMS עשוי להוות פתרון יעיל.

אם ברצונכם לגלות מידע נוסף על OCD או על טיפולי גרייה מוחית מגנטית – TMS, בקרו במרכז הידע באתר  BrainsWay- חברה בינלאומית לטכנולוגיה רפואית המתמקדת בפיתוח מכשור רפואי חדשני לטיפולים פסיכיאטריים ונוירולוגיים. טכנולוגיית הדגל המתקדמת של BrainsWay, Deep TMS (גרייה מוחית מגנטית עמוקה), מרחיבה את אפשרויות הטיפול הנפשי מעבר לגבולות המוכר עד כה. טיפול ה-Deep TMS, שאינו פולשני, מגרה באופן ישיר אזורים עמוקים ונרחבים יותר של המוח, לעומת TMS רגיל – גריה מגנטית שטחית מהדור הישן יותר, והוכח כיעיל בטיפול בהפרעות כגון דיכאון, תסמיני חרדה הדיכאון, OCD, גמילה מעישון ועוד. צרו קשר איתנו כדי לשוחח עם חבר צוות BrainsWay, או בקרו באתר שלנו כדי למצוא מרפאה הקרובה אליכם.