מהו הטיפול הטוב ביותר להפסקת עישון?

הפסקת עישון למשך זמן ארוך אינה דבר קל, ולעתים קרובות נדרש לה סיוע טיפולי. איזה מן הטיפולים נחשב לטובים ביותר כדי להפסיק לעשן? קראו את המאמר כדי לגלות זאת.

מה גורם להתמכרות לעישון?

ניקוטין, הרכיב הפעיל בטבק, נקשר לקולטני הניקוטין הכולינרגיים במוח ומשחרר מוליך עצבי בשם אצטילכולין, המעלה את מצב הרוח.

למרות ששאיפת ניקוטין גורמת לתחושת הנאה, עם הזמן מתפתחת עמידות לניקוטין הגורמת למעשן להגביר עוד ועוד את הצריכה שלו כדי להגיע לאותה מידה של הנאה. ההימנעות מהגדלת הצריכה גורמת לתחושות לא נעימות של עצבנות וחרדה.

בשל האופי הממכר שלו, ניקוטין גורם לשליש מאלה שמעשנים אפילו פעם אחת להפוך לצרכני טבק קבועים. מרבית המנסים להפסיק לעשן חוזרים בסופו של דבר להרגל, ורק 7% מצליחים להפסיק.

התמכרות לעישון – משבר בריאותי עולמי

13.7% מן האוכלוסייה הבוגרת בעולם מעשנת, וההרגל נפוץ מעט יותר אצל גברים (15.6%) מאשר בקרב נשים (12.0%). על-פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC), 40 מיליון מבוגרים ו-4.7 תלמידי חטיבה ותיכון בארה”ב משתמשים במוצרי טבק, ביניהם סיגריות, סיגרים וטבק ללעיסה. מוצרים חדישים יותר, סיגריות אלקטרוניות, מאפשרים לשאוף את הניקוטין באמצעות אידוי. למרות שמחקרים מסוימים הראו שהמעבר לסיגריות אלקטרוניות עשוי לעזור בסופו של דבר במאמץ להפסקת עישון, ההשפעה הבריאותית של סיגריות אלקטרוניות נותרת לא ברורה. יתרה מכך, רבים מן המתחילים להשתמש בסיגריות אלקטרוניות (“וייפינג”) משתמשים בהן במקביל, ולא במקום סיגריות רגילות.

בארה”ב, עישון הוא הגורם המוביל למחלות, נכות ומוות הניתנים למניעה. יותר מחצי מיליון אמריקנים מתים מדי שנה כתוצאה מעישון, ועוד 16 מיליון סובלים מבעיות בריאותיות הקשורות בעישון. שבעה מיליון איש מתים מדי שנה בכל העולם כתוצאה מעישון טבק.

בין המחלות הנפוצות ביותר הקשורות בעישון – סרטן, מחלות לב, סוכרת, שבץ מוחי, מחלות ריאה ו-COPD. בקרב גברים, עישון הוא גם גורם ידוע לאין-אונות. בארה”ב לבדה, ההוצאה הלאומית על טיפול בהתמכרות לעישון מגיעה ל-710 מיליון דולר, וזאת על-מנת למנוע מחלות אלה ואחרות הנגרמות מעישון.

Smoking Cessation Medications That Work

בנוסף לסיכון למעשנים עצמם, גם עישון פסיבי מהווה סיכון בריאותי משמעותי. ה-CDC מדגיש שעישון פסיבי מזיק בכל מינון, ובדומה לעישון אקטיבי, גם עישון פסיבי חושף את המעשנים למאות כימיקלים רעילים ויותר מ-70 חומרים מסרטנים.

למזלנו, התגברות המודעות לנזקי העישון, האיסור על עישון במקומות ציבוריים והטלת ההגבלות על מכירה ושימוש במוצרי טבק הפחיתו מאוד את שיעורי המעשנים האקטיביים והפסיביים בעולם המפותח. עם זאת, לאור שינויים אלה, חברות הטבק שמות את יהבן על המדינות המתפתחות, בהן החקיקה למניעת עישון עדיין רופפת למדי.

איזה טיפול הוא הטוב ביותר להפסקת עישון?

ניתן לקבוע מהו הטיפול הטוב ביותר או האידיאלי להפסקת עישון על-ידי בחינת שני פרמטרים מרכזיים: שיעור ההצלחה והזמן הנדרש לטיפול כדי להשפיע. גורם חשוב שלישי הוא הסבילות לטיפול, כלומר, כמה קשות עשויות להיות תופעות הלוואי שלו.

בכל הנוגע להצלחת הטיפול, מחקרים רבים מצאו כי Varenicline (אשר נמכרה תחת השם המסחרי Chantix או Champix), אחת משתי התרופות שאושרו על-ידי ה-FDA למניעת עישון, הוא הטיפול התרופתי היעיל ביותר. התרופה נקשרת לקולטני הניקוטין במוח ומפחיתה את חומרת תסמיני הגמילה מניקוטין (כגון השתוקקות ועצבנות) ומונעת את שחרור האצטילכולין, הגורם להנאה מעישון. השפעה זו של התרופה הופכת את תהליך הגמילה לחלק יותר, תוך ניתוק העישון מן ההקשר המהנה שלו שגרם מראש להתמכרות. תופעות לוואי של התרופה עשויות לכלול בחילה, נדודי שינה, חלומות פעילים, עצירות, שלשול, יובש פה וכאבי ראש. לאחרונה נאסר ה-Chantix לשימוש ע”י FDA בגלל הכלת מרכיב מסרטן.

התרופה השנייה שאושרה על-ידי ה-FDA, Bupropion (הנמכרת תחת השם Zyban), מצליחה גם היא להפחית את תופעות הגמילה מעישון. היא משמשת גם כנוגדת דיכאון, במיוחד בטיפול בדיכאון מז’ורי (MDD). עם זאת, בניגוד ל-Varenicline, המנגנון המדויק שבו ה-Bupropion עוזרת להפסקת עישון עדיין אינו ברור. ולמרות ששתי התרופות נמצאו כמסייעות להפסקת עישון ארוכת-טווח, ה-Bupropion נחשבת ליעילה פחות מ-Varenicline. תופעות הלוואי של Bupropion כוללות יובש פה ונדודי שינה.

במונחים של תוצאות מהירות, הטיפולים מחליפי הניקוטין (NRT) נמצאו כמקלים במהירות את חומרת הגמילה ומפחיתים בכמחצית את מספר החוזרים לעשן. אמנם למדבקות ניקוטין נדרשות עד 12 שעות להגעה לשיא האפקטיביות שלהן, צורות אחרות של תחליפי ניקוטין כגון מסטיק, לכסניות, משאפים או ספריי לאף מספקות הקלה בתוך 20-30 דקות. מצד שני, השפעת המדבקות נמשכת זמן רב יותר, וכיום נמכרות מדבקות המשפיעות למשך 24 שעות. הטיפולים מחליפי הניקוטין אושרו על-ידי ה-FDA כטיפולים בטוחים ויעילים לגמילה מעישון, ומומלצים לרוב במהלך ארבעה עד 12 השבועות הראשונים לתהליך הגמילה. תופעות הלוואי של תחליפי הניקוטין עשויים לכלול כאבים בלסתות, תחושת שריפה בחזה, בחילה, גירוי באף ובגרון, שיעול והתעטשות.

ובכל הנוגע לסבילות לטיפול, ה-Deep TMS הוא אפשרות הטיפול ההופכת ליותר ויותר פופולרית. טיפול זה שאושר על-ידי ה-FDA משתמש בשדות אלקטרומגנטיים כדי לווסת בצורה בטוחה ויעילה את הפעילות העצבית של אזורי המוח שנמצא כי יש להם חלק בהתפתחות ההתמכרות לעישון וזירוז הגמילה. טיפול לא-פולשני זה הוכח כמפחית משמעותית את חומרת תהליך הגמילה, מבלי לגרום לתופעות לוואי חמורות או ארוכות-טווח, מלבד כאב ראש מקומי, חולף ונסבל. הדבר מאפשר למטופלי ה-Deep TMS לסיים את הטיפול תוך שהם משחררים את עצמם בהדרגה מעול הניקוטין. טיפול ה-Deep TMS אושר על-ידי ה-FDA לטיפול בדיכאון קליני/מז’ורי, תסמיני חרדה אצל חולי דיכאון וב-OCD, בנוסף לאישור של האיחוד האירופי (CE) לטיפול בהפרעות אלה ומספר הפרעות נפשיות ונוירולוגיות נוספות.