כיצד אפשר לעזור לאדם הסובל מ-OCD?

הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) היא הפרעה נפשית שאינה מובנת לעתים קרובות לציבור הרחב. בניגוד לאמונה הרווחת, זו לא מילה נרדפת ל”חולה ניקיון” או פרפקציוניסט, אלא הפרעה נפשית חמורה שעשויה לפגוע משמעותית בהיבטים מגוונים של חיי היום-יום – במערכות היחסים, בבית, בבית-הספר ובעבודה. אם את/ה מכיר/ה מישהו או מישהו/י הסובלים מ-OCD, תוכל/י לתמוך בהם באמצעות הטיפים להלן.

הכירו את ה-OCD

הצעד הראשון הוא להפסיק להשתמש בביטוי “יש לי OCD” בהקשרים שונים. אולי אינך מבין/ה זאת, אך צורת הביטוי הזו מקלה ראש בהשפעה שיש ל-OCD על אלה הסובלים מן ההפרעה באמת. לאחר מכן, כדאי להכיר את שני המרכיבים העיקריים של OCD:

  • מחשבות אובססיביות: חשיבה טורדנית וחזרתית מתדלקת את החרדה הקשורה ב-OCD. המחשבות עשויות להתמקד בניקיון, אסונות שעומדים לקרות, ארגון וסימטריה וטקסים נפשיים.
  • התנהגות כפייתית: מטופלים רבים מפתחים התנהגויות טקסיות, כגון רחיצת ידיים מוגזמת, על-מנת להדחיק את המחשבות המלחיצות שלהם ולמנוע את התרחשות מושא החרדות שלהם. עם הזמן, עצם ההתנהגות הזו מתדלקת את החרדה, ויוצרת מעגל רשע של מחשבות ופעולות המתישות את האדם הסובל מהן.

OCD

הימנעו מהתנהגות מכילה

לעתים נדמה לנו כי נעזור במשהו על-ידי כך שנכיל את האובססיות והכפייתיות באמצעות סיוע בהתנהגויות חוזרות, או אפילו ביצוע שלהן יחד עם האדם הסובל מהן. אולי אתם עושים זאת במטרה להקל עליו/ה, אך הדבר נותן לגיטימציה להתנהגות שלו/ה ומפריע לטיפול בו/ה.

על-מנת להחלים מ-OCD, על המטופל/ת ללמוד לשבור את מעגל המחשבות האובססיביות הגורמות להתנהגות כפייתית. זה לא אומר שעליך להתעצבן או לומר לו/ה להפסיק – נהג/י בסבלנות ועודד/י אותו/ה להתנהגות בריאה יותר וכפייתית פחות.

תמכו במאמצי הטיפול שלהם

בדומה להפרעות נפשיות אחרות, לא ניתן להתמודד עם OCD באמצעות כוח פיזי או כוח רצון בלבד. אם קרובך הסובל/ת מן ההפרעה מסרב/ת לקבל עזרה, תמוך/תמכי בו/ה נפשית והצע/הציעי לו/לה ללמוד על OCD בעצמו/ה וללכת לאבחון.

לאחר שהוא/היא כבר יתחיל/תתחיל בטיפול, כפי הנראה תשימו לב לשינוי בהתנהגות שלו/ה עוד לפניו/ה. ספרו לו/לה כי הבחנתם בשינוי ואמרו לו/לה שאתם גאים בו/ה. בדרך עשויים להיות תסכולים ונסיגות בטיפול, והתמיכה וההבנה שלכם קריטיות להגעה לריפוי.

הכירו את אפשרויות הטיפול ב-OCD

קרובך הסובל/ת מ-OCD עשוי/ה להזדקק לשילוב של טיפולים שונים על-מנת להחלים. הנה כמה מאפשרויות הטיפול:

  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי: CBT הוא סוג פופולרי של טיפול פסיכולוגי. המטרה היא לעזור למטופלים להפחית את החרדה בדבר המחשבות, התחושות, ההתנהגויות והתגובות הפיזיות הקשורות ב-OCD. ל-CBT יש תת-סוג נוסף, טיפול קבלה ומחויבות (ACT), המסייע למטופלים לפתח פתיחות וגמישות בנוגע למחשבות הטורדניות שלהם ולהתחייב לשינוי התנהגותי.
  • טיפול בחשיפה ומניעת תגובה: ERP הוא סוג נוסף של טיפול פסיכולוגי המשמש לטיפול ב-OCD. במהלך הטיפול, המטופל נחשף בהדרגה למקור החרדה שלו/ה, תוך שהמטפל/ת הנפשי/ת מאמן/ת אותו/ה לדחות ובסופו של דבר להפסיק את ההתנהגות הכפייתית.
  • טיפול תרופתי: נוגדי-דיכאון רבים קיבלו את אישור ה-FDA לטיפול ב-OCD, והדבר עשוי להיות יעיל במיוחד למטופלים הסובלים במקביל מ-OCD ומדיכאון מז’ורי. לעתים קרובות, הטיפול התרופתי ניתן במקביל לטיפול בחשיפה; לאחר מפגש אחד או שניים של ERP, ניתן להבין האם נוגדי-דיכאון עשויים לסייע למטופל/ת.
  • שינויים באורח החיים: בריאות נפשית טובה מתחילה באוכל מזין, התעמלות גופנית ומנוחה מספקת בשעות הלילה. טיפים נוספים לשינוי באורח החיים על-מנת להילחם ב-OCD כוללים היצמדות לשגרת היום-יום ושימוש בשיטות להפחתת מתח ולחץ כגון יוגה, מדיטציה ועיסוי.
  • גרייה מגנטית מוחית עמוקה: מחקרים הוכיחו כי הקורטקס הקדם-מצחי המדיאלי וקורטקס החגורה הקדמי הם אזורי המוח הקשורים קשר ישיר ל-OCD. על-ידי ויסות בטוח ויעיל של הפעילות המוחים באזורים אלה, Deep TMS עשוי לעזור בהפחתת תסמיני ה-OCD. זהו המכשיר המגנטי הלא-פולשני היחיד שאושר על-ידי ה-FDA לטיפול ב-OCD. ניתן גם לשלב את ה-Deep TMS בבטחה עם שיטות טיפול אחרות, כולל אלה שמנינו לעיל.

אם מעניין אותך לנסות את ה-Deep TMS לטיפול ב-OCD, ל-BrainsWay יש את המשאבים הנחוצים לכך. BrainsWay היא חברה מובילה בעולם בתחום הטיפול בהפרעות נפשיות באמצעות שפעול עצבי. מאז הצגת טכנולוגיית ה-Deep TMS הייחודית שלה ב-2013, החברה שיפרה את בריאותם הנפשית ושינתה את חייהם של אינספור מטופלים. בנוסף לטיפול בטוח ב-OCD, טכנולוגיית ה-Deep TMS קיבלה את אישור ה-FDA לטיפול בדיכאון מז’ורי, תסמיני חרדה אצל חולי דיכאון וגמילה מעישון. התוויות רבות אחרות אושרו ע”י משרד הבריאות הישראלי ובאירופה, ואנו עושים את המאמצים לקבל אישורי FDA נוספים בהקדם. מחקרים מדעיים עצמאיים רבים הוכיחו את היעילות הקלינית של שיטת טיפול זו.

למידע נוסף על Deep TMS, תוכלו לקרוא עוד במרכז הידע באתר האינטרנט שלנו או להיעזר בו כדי למצוא מרכז טיפול הקרוב לביתכם.