חיים עם דיכאון עמיד לטיפול – כיצד TMS יכול לעזור?

כל אדם עשוי לחוש עצב מפעם לפעם, אך כאשר העצב חזק מנשוא ונמשך לאורך זמן רב, מדובר ככל הנראה בדיכאון. בדרך-כלל, ניתן לטפל בדיכאון, ורבים ימצאו הקלה באמצעות טיפול פסיכולוגי או שימוש בתרופות. אך מה עם אלה שאינם מצליחים למצוא מזור באמצעות הטיפול הפסיכולוגי או התרופות? האם אין לאנשים אלה דרך להתגבר על הדיכאון?

דיכאון שאינו מגיב לטיפולים מסורתיים קרוי “דיכאון עמיד לטיפול”. החדשות הטובות הן שהחוקרים מצאו דרכים חדשות להתמודד עמו.

בערך שליש מן המבוגרים עם דיכאון מאובחנים כסובלים מדיכאון עמיד לטיפול (TRD). אבחנה זו נקבעת לדיכאון ללא הקלה בתסמינים לאחר שימוש בשתי תרופות נוגדות דיכאון שנלקחות לאורך לפחות ששה שבועות כל אחת. המטופלים הסובלים מ-TRD חשים עצב תמידי, הפרעות שינה, חוסר מרץ ומחשבות אובדניות, ואינם מצליחים להגיע להקלה באמצעות טיפולים מסורתיים. TRD פוגע בנשים ובקשישים יותר באופן יחסי מאשר באוכלוסיות אחרות. קבוצות סיכון אחרות כוללות אנשים עם התפרצויות דיכאון חמורות או תכופות, וכן בעלי רקע רפואי סיסטמי. גם שימוש בסמים ואלכוהול והפרעות אכילה מעלים את הסיכון ל-TRD.

חיים עם דיכאון

איננו מבינים את כל הגורמים לדיכאון, וזו עשויה להיות הסיבה לכך שתרופות נוגדות-דיכאון אינן מצליחות לעזור לכולם. המטופלים הסובלים מ-TRD עשויים לחוש אכזבה ותסכול לנוכח כשלון הטיפולים המסורתיים. יתרה מכך, גם הסביבה עשויה לשדר להם כי הם לא מנסים חזק מספיק להחלים או שהם מעדיפים, בסתר לבם, להישאר מדוכאים. האמת היא שלמרות שהאמונה הפופולרית ביותר לגבי דיכאון היא שהוא נגרם על-ידי רמות נמוכות של מוליכים עצביים כגון סרוטונין ונוראדרנלין, עשויים להיות לדיכאון גורמים נוספים. תיאוריה חדשה אחת גורסת שהדיכאון גורם לדלקת במוח, שלא ניתן לטפל בה עם נוגדי-דיכאון.

אם את/ה סובל/ת מדיכאון והשילוב המסורתי של תרופות וטיפול פסיכולוגי אינו מתאים לך, ישנן אפשרויות טיפול אחרות. על-מנת לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר, ישאלו אותך על חייך, התרופות שאת/ה לוקח/ת, מצבך הבריאותי והאפשרות שאובחנת לא נכון ואולי יש לך הפרעה אחרת הדורשת טיפול שונה. לאחר מכן, הרופא שלך יחליט מה לעשות בהמשך – האם לרשום לך תרופות הזקוקות לזמן ממושך יותר כדי לפעול, להעלות את המינון, או להחליף את סוג התרופה הנלקחת. יכול להיות שהרופא ירצה לשלב בין כמה תרופות נוגדות-דיכאון ולראות האם הן גורמות לשיפור.

גם הגברת הטיפול עשויה לעזור במקרים של דיכאון עמיד לטיפול. ישנם סוגים שונים של טיפולים, הכוללים טיפול CBT, טיפול פסיכולוגי בין-אישי, טיפול משפחתי וזוגי, טיפול קבוצתי וטיפול התנהגותי דיאלקטי. בדיוק כפי שלא כל תרופה פועלת על כל אחד, גם טיפול פסיכולוגי דורש התאמה והתנסות בטרם ההחלטה על הטיפול המתאים לך ביותר.

אפשרות טיפול חדשה יחסית, שאושרה לטיפול בדיכאון ב-2008, היא גרייה מוחית מגנטית (TMS). הטיפול הפורץ דרך הוא הדור הבא של הטכנולוגיה, המשתמשת בשדות מגנטיים לשפעול חלקים במוח, אשר הוצגה ב-1985. במהלך טיפול ה-TMS, מניחים סליל על ראש המטופל כדי לאפשר לדחפים אלקטרומגנטיים קצרים להגיע למוח. הטיפול משפעל עצבים בעומק של כ-5 ס”מ באזור ספציפי במוח. זהו טיפול לא פולשני שאינו דורש הרדמה או זמן החלמה ממושך, והוא נטול כאב כמעט לחלוטין.

מובן שעל-מנת להתגבר על דיכאון, גם המטופלים צריכים לתרום את חלקם למאמץ. אם את/ה סובל מדיכאון, ודא/י כי את/ה עוקב/ת בקפידה אחר תכנית הטיפול שלך. לא כדאי לדלג על מפגשי טיפול או מנות של התרופות, ואם יש לך דאגות לגבי תופעות לוואי – תמיד ניתן להתייעץ עם הרופא. כדאי להימנע משתיית אלכוהול או שימוש בסמים, ולנסות שיטות להפחתת לחץ ודחק כגון מדיטציה, מיינדפולנס או יוגה. ודא/י שאת/ה ישן/ה מספיק שעות, שהתזונה שלך בריאה, ושאת/ה מתעמל/ת באופן קבוע. כדאי לשוחח עם הרופא בנוגע לאפשרויות הטיפול הנוספות שניתן לנסות, כולל TMS.

ואם מעניין אותך לגלות פרטים נוספים על TMS, צרי קשר עם BrainsWay. אנו חברת טכנולוגיה רפואית בינלאומית המפתחת מכשור רפואי חדשני לשיפור הטיפול המוצע למטופלים. טכנולוגיית הדגל שלנו, גרייה מוחית עמוקה (Deep TMS) מרחיבה את אפשרויות הטיפול הנפשי מעבר למגבלות העבר. זהו טיפול לא פולשני המשפעל אזורים עמוקים ונרחבים יותר במוח מאשר טיפול ה-TMS המסורתי, והוכח כטיפול הינו יעיל בהפרעות כגון דיכאון, תסמיני חרדה אצל חולי דיכאון, OCD ועוד. צרו קשר עמנו כדי לגלות כיצד אנחנו משנים את תחום בריאות הנפש, או בקרו באתר שלנו כדי למצוא מרכז טיפול הקרוב לביתכם.